vrijdag 30 september 2011

BOEMAN

Ik heb zo'n vriendin.
Zo ene die op alle situaties die zich voordoen antwoorden heeft.
Zo ene die door haar nuchterheid tijdens een doelloze discussie de discussievoerder 2 opties durft te geven:
 1) Of je blijft discussie voeren en legt je er niet bij neer dat ik er anders over denk.
 2) Of je hakt de knoop door en we gaan rustig verder met waar we gebleven waren. 
Zo ene die het ook voor elkaar krijgt op dat moment om de discussievoerder voor optie 2 te laten kiezen.
Zo ene die mensen motiveerd als zij potentie ziet in iemand, maar ook eerlijk is wanneer zij totaal geen potentie ziet.
Zo ene die eruit ziet alsof zij nergens bang voor is.
Zo ene die durft te zeggen als zij wel ergens bang voor is.
Zo ene die vaak door dit allemaal, helemaal misplaatst wordt.

Boeman. Zo noemt ze zichzelf.
Ik lach terwijl ze me verteld dat ze zichzelf zo noemt, maar zie aan haar dat ze het meent.
Ze verteld het met een bepaalde klank, ze laat Boeman zo negatief klinken.
Maar is boeman zijn eigenlijk negatief?

Ik denk na. Boeman, hoe is dit woord ooit ontstaan? Ik leg de link naar Boe & Man.
Er moet ooit een man geweest zijn die iedereen liet schrikken. Boe zei die dan.
Dat is eigenlijk wat zij ook doet, ze laat mensen schrikken met haar directheid. Een onverwachts compliment of een felle reactie, dat doet zij. En als ze me uit t niets zegt dat ze echt trots op me is, schrik ik ook. Want het is een opmerking die recht uit haar hart komt en ze zegt het gewoon, zomaar, omdat ze het zo voelt en met me wilt delen. En wie doet zoiets nou nog tegenwoordig?

Als ik een horror film kijk, heb ik een hekel aan die momenten. Die schrik momenten, waarvan je weet dat ze eraan komen en dat gevoel wat schrik je meegeeft. Bang ben ik dan.
Doordat Boeman ze laat schrikken, worden mensen bang. En als iemand je bang maakt, ben je niet leuk. En als je niet leuk bent, ben je negatief.
Maar wat deze film eigenlijk met mij doet, is mij confronteren met mijn angsten. Daar heeft deze film het lef voor. En doordat ik mijn angst onder ogen ben gekomen na het kijken van deze horror die 1,5 uur duurde, ben ik bewust van mijn zwakke punt en heb ik wat geleerd.

Dat is t. Van Boeman kun je leren. Boeman is eigenlijk iemand die eigenwaarde heeft en het lef dit door te geven aan anderen, hen te leren dat er niets mis is met duidelijk zijn. Het lef heeft mensen te laten schrikken met confronterende feiten. Die durft te zeggen waar het op staat, negatief of positief, juist omdat de Boeman met je begaan is.
 En wie is er, tegenwoordig, nog openlijk begaan met iemand? Wie van ons staat op het station tegenover een meisje met leuke schoenen aan en durft naar haar toe te stappen om haar te vertellen dat haar schoenen super zijn, wie? Ik niet. Zij wel.



En buiten dat heeft ook Boeman haar wederhelft..

..En dat ben ik, je Boevrouw.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten